We aim to provide an outstanding education that meets the needs of all students and is consistent with the values, heritage and culture of UAE and the importance of National Identity.
Moral, Social, UAE Values and Arabic Studies in Al Karamah School
Al Karamah School focuses on developing a rich spiritual, moral, social, and cultural curriculum alongside academic studies and therapeutic
practice. The school’s educational curriculum seeks to look beyond academic excellence therefore it applies a holistic approach to education which gives special emphasis to social, cultural and moral education. Al Karamah school combines the Arabic and British curriculum with autism friendly practice. This approach is evidenced through:
- Teaching Arabic is vital at Al Karamah school, to support our students for life in UAE and for reinforcing national identity. Teaching Arabic includes teaching stories and characters of special importance such as HRH Sheikhs of UAE. Teachers use the Emirate dialect in their lessons. This enhances the aspirations of citizenship.
- Islamic studies are divided into The Holy Qur’an and Hadeeth (Prophet’s sayings), Islamic values and principles, Islamic law, etiquette, Seerah (Life of the Prophet) and Faith. There are Quran chapters, Hadith, and Islamic lessons about promoting morals such as generosity in charity, honesty, empathy, and respect. All of these contribute to building the Arab moral Muslim Emirate character.
- The subject of social studies includes lessons about national identity, citizenship, government, values, culture, ethics, the individual and society and the national economy.
- Moral education is taught in the school as a one class subject to Explorers but embedded in the curriculum in the Champions phase. The Moral education and Sanaa – Emirate etiquette components emphasize the building of UAE Character, heritage studies and relationships with the community. All students study moral and social studies which support the development of positive character traits.
- The hiring of over 45 UAE Nationals allows students to listen to Emirate dialect and have a good UAE role model.
- The students start the day by listening to and reciting the Quran, wake up shake up activities and the daily playing of the national anthem.
- Celebrating events such as National Day, Flag Day, Martyrs Day, Emirate Children Day, Sheikh Zayed Humanitarian Day.
- Students celebrate in their social studies lessons the achievements of UAE Nationals such as Hazaa Al Mansoori and the Emirate space project.
- All the other events like Haq Al Laila and Eid celebrations focus on the heritage of how the UAE celebrates these religious events.
- The students go to many trips which support our students’ moral and cultural education. Students go to different historical places e.g. Abu Dhabi library, Grand Mosque, theatre, Louvre, science festival, the zoo and other local parks.
Arabic Studies Curriculum Subjects
اللغة العربية في مدرسة الكرامة
تدرس اللغة العربية في مدرسة الكرامة وفقا لمنهاج وزارة التربية والتعليم ويستخدام المعلمون استراتيجيات تلائم الطلبة ذوي التوحد لتلبي احتياجاتهم التعليمية والحسية .
تقوم رؤيا قسم اللغة العربية في مدرسة الكرامة، على تحسين مختلف مهارات اللغة العربية القراءة والكتابة والمحادثة والاستماع لدى طلبتنا؛ وتحقيق درجات اكتساب مهارات التواصل اخذين بعين الاعتبار احتياجات الطلبة اللغوية والاجتماعية . ولذلك تم الحرص على ان تكون كوادر القسم مدربة ومؤهلة اكاديميا ومهنيا للتعامل مع الطلبة ذوي التوحد ؛ ليحصل طلبتنا على أعلى أنواع التعليم والتقييم المتميز.
ان قسم اللغة العربية جزء من نسيج أقسام المدرسة المختلفة؛ فيعمل مع باقي الأقسام على تأهيل الطلبة ليكونوا أعضاء فاعلين في مجتمعاتهم من خلال التحصيل الأكاديمي في اللغة العربية والمهاري في التواصل والانخراط في شرائح المجتمع المختلفة. ويحرص القسم على تعزيز الهوية الوطنية والالتزام بقيم وثقافة وتراث دولة الامارات العربية المتحدة.
نحرص على أن نجعل التعليم ممتعا مفيدا هادفا؛ لنجد النشاطات والمسابقات المختلفة التي تضفي متعة وجذبا لمادة اللغة العربية.
الحاسوب (والآيباد) حاضر أيضا في طرائق تدريسنا، من خلال التطبيقات المختلفة التي تضمن للطالب تعليم إلكتروني يواكب التّطور الحاصل في تدريس جميع المواد.
تنوعت مناهجنا على مختلف تنوع مستويات طلبتنا, فنبدأ بالوعي الصوتي للحروف وأشكالها، ونقرأ القصص ونتعرف على عناصرها، ونبحث في بعض التطبيقات اللغوية والنحوية التي تخدم الطالب في حياته اليومية ويكثر استخدامها وتداولها في القراءة والتعبير بشقيه الكتابي والشفهي.
نركز في قسم اللغة العربية على المنهجية التالية وننتقي الدروس من كتب الوزارة التي تناسب خطط الطلبة الفردية:
تعلم الحروف الأبجدية وطرق نطقها وكتابتها.
فهم الأصوات المختلفة والتدرب على نطقها.
الاستماع ومشاهدة مواد مرئية وسمعية باللغة العربية.
قراءة القصص البسيطة بمساعدة المرئيات.
شرح القواعد البسيطة بأسلوب ممتع وشيّق.
التركيز والتدرب على أساسيات التواصل والتّحايا وتعلم وصف الشّعور والتّعبيرات البسيطة والتعامل الاجتماعي بوضعيات تواصلية .
التركيز على الكتابة لكل طالب حسب مستواه وامكانياته ومهاراته فنبدأ بتدريب طلابنا على أصول كتابة الحروف والكلمات باتجاههما الصحيح ابتداءً من مرحلة التنقيط وصولاً للاعتماد على أنفسهم، ثم مرحلة ضبط حجم الخط وتنظيمه على السّطر ولاحقا ندرب على الكتابة التعبيرية سواء بوصف صورة بكلمة او بكتابة جمل او فقرات او موضوع .
وتعتبر القراءة والكتابة وتعليم الصوتيات الأولوية الأولى للمدرسة بشكل عام ولقسم اللغة العربية بشكل خاص حيث انها من اهداف خطة المدرسة التطويرية . فنبدأ معهم بالتعرف على أصوات الحروف القصيرة و الطويلة ثم التعرف على أشكال الحروف في مواضع مختلفة من الكلمة. بعد ذلك نبدأ بالتهجئة وهي من المهارات الأساسية لتعلم القراءة. لذلك نحن نركز عليها وندرِّب الطلاب على كيفية التهجئة ومن ثم ننتقل إلى مهارة تحليل الكلمات إلى مقاطع صوتية مما يسهم في تطور مهارتي القراءة والكتابة لدى الطلاب.يستخدم مدرسو العربية استراتيجية أنا أقرأ , انت تقرأ , نحن نقرأ. وكل هذا يعزز شخصية الطالب ويحسن تواصله الاجتماعي وقدرته على الفهم والابتكار .
ونولي الاستماع والتحدث اهتماما خاصا حيث يستمع طلابنا للأناشيد الهادفة والقصص القصيرة ثم يجيبون عمّا يصاحبها من أسئلة فهم واستيعاب ، أي أننا ندربهم على فهم المقروء والانتباه للصور والمؤشرات في النص وليس القراءة فقط ، كذلك نستلخص من تلك القصص دروسًا يستفيد منها الطلاب في علاقاتهم الاجتماعية ومهاراتهم الحياتية. ونركز على تنمية حب القراءة والاهتمام بالكتب . والتحدث والاستماع مهارتان متلازمتان يتعلم طلبتنا التواصل باللغة العربية الفصحى و كذلك باللهجة الإماراتية المحلية، حرصاً منا على تعزيز استخدام اللهجة الإماراتية عند الحديث كما نحرص على إدراجها في حواراتنا اليومية.
و نحرص في مناهجنا العربية على التعاون مع فريق المعالجين وذلك باستغلال مختلف أنواع الوسائل الممتعة والمفرحة ، والتي يتدرب من خلالها المتعلمون على الانخراط في اللعب الجماعي، وتنمية التآزر البصري والحركي، وتطوير العضلات الصغرى والكبرى، دامجين ما بين الأهداف الأكاديمية والعلاجية وذلك بإدراج أنشطة عمليّة متعددة المستويات تحاكي مختلف الميول، حيث يستخدم فيها أبناؤنا مختلف الموارد الحسية والأنشطة الحركية. ونحرص على تحقيق والتوازن بين الأهداف التعليميّة المتعلقة بالمواد العربية والأهداف العلاجيّة المحدّدة لكلّ طالب في ضوء خطّته العلاجيّة المحدّدة من قبل اخصائي العلاج في المدرسة. ولذلك يستخدم المدرسون استراتيجيات تركيز التوحد والمرئيات وانبرنت ومكاتون والصوتيات الملونة . ولذلك يدمج المدرسون ما يجب ان ينمي الطلبة من مهارات علاجية من خلال العربية فمن المهم تعليم الطلبة اخذ الدور وهم يقومون بانشطة حصص اللغة العربية وكذلك يركز المدرسون على تنمية المهارات الحركية الصغرى والكبرى وهم يعلمون الطلبة الكتابة.
ودائما ما يكون التواصل مع الأهل مثمرا فعالا وبشكل مستمر- من خلال تطبيقات التواصل أو بشكل مباشر أو بلقاء أولياء الأمور بشكل دوري – لنكون مع الأهل في قناة واحدة، وبتعاون كبير نغبط أنفسنا عليه.
ويقيم القسم مسابقة قارئ الكرامة وهي مسابقة سنوية تقام في مدرسة الكرامة يشارك بها الطلاب بمختلف مستوياتهم القرائية والهدف منها حث الطلاب على القراءة باللغة العربية وتعزيز شغفهم وحبهم للقراءة بلغتهم الأم.
Arabic Language at Al Karamah School
Arabic is taught at Al Karamah School in alignment with the UAE Ministry of Education curriculum. Teachers use strategies tailored to meet the educational and sensory needs of students with autism.
The vision of the Arabic Department at Al Karamah is to enhance students’ skills in reading, writing, speaking, and listening. Our goal is to help students acquire essential communication abilities while taking into account their linguistic and social needs. To ensure high-quality teaching and assessment, our department is staffed with well-trained, academically and professionally qualified educators experienced in working with students on the autism spectrum.
The Arabic Department is an integral part of the school’s ecosystem, working collaboratively with other departments to prepare students to become active members of their communities. We do this through academic achievement in Arabic, the development of communication skills, and integration into various social contexts. The department is also deeply committed to reinforcing national identity and promoting the values, culture, and heritage of the United Arab Emirates.
We strive to make learning enjoyable, purposeful, and meaningful. A variety of activities and competitions are used to make Arabic lessons engaging and attractive. Technology — including computers and iPads — plays an important role in our teaching, with diverse applications ensuring students benefit from a modern, interactive learning experience.
Our curriculum is adapted to the varying levels of our students. We start with phonemic awareness and letter recognition, move on to story reading and identifying story elements, and explore linguistic and grammatical structures that are practical and commonly used in everyday life, both in writing and speech.
The Arabic Department follows a structured approach, selecting lessons from Ministry textbooks that align with students’ individual learning plans. Focus areas include:
- Learning Arabic letters: pronunciation and writing
- Identifying and pronouncing different sounds
- Listening and watching Arabic audiovisual materials
- Reading simple stories with visual support
- Teaching basic grammar in fun and engaging ways
- Practicing communication skills such as greetings, expressions of feelings, and appropriate social interaction
- Developing writing skills tailored to each student’s level, starting from tracing letters to independent writing, progressing to handwriting control and organization, and eventually moving into expressive writing (e.g., describing pictures, writing sentences or full paragraphs)
Reading, writing, and phonics instruction are top priorities for the school, especially within the Arabic Department, and are central to our School Development Plan. We begin by teaching short and long vowel sounds, then move to recognizing letter forms in different positions within words. Spelling (decoding) is emphasized as a foundational reading skill. We also teach word segmentation into syllables to support reading and writing development. Teachers use strategies like “I read, you read, we read” to build confidence, comprehension, and social communication.
Special attention is given to listening and speaking. Students listen to educational songs and short stories, followed by comprehension questions that encourage attention to details like pictures and story cues—not just the text. These stories offer life lessons and help students build social and life skills. We also foster a love for reading and encourage meaningful engagement with books.
Listening and speaking are taught together to develop verbal communication in both Modern Standard Arabic and the local Emirati dialect. This supports students in using the dialect naturally during everyday conversations.
Family engagement is key to our success. We maintain strong and continuous communication with parents through apps, direct communication, and regular meetings — working hand in hand to support each student’s growth.
The department also organizes the "Al Karamah Reader Competition," an annual event that encourages students at all reading levels to develop a passion for reading in Arabic and to celebrate their love for their mother tongue.
مادة التربية الإسلامية
ندرس االتربية الإسلامية اعتمادا على مناهج وزارة التربية والتعليم في دولة لإمارات العربية المتحدة لكن نقوم بتعديلها لتناسب الطلبة ذوي التوحد وبما يتناسب مع مستوياتهم ومهاراتهم وقدراتهم .
يتعلم الطلاب تعاليم دينهم الحنيف بشكل مبسط كقراءة أذكار الصباح لتحفظهم من كل مكروه و يتعلمون قراءة القرآن وكذلك حفظه كل حسب مستواه وقدراته .
يركز المعلمون في هذا القسم على غرس قيم الإنسان المسلم في أذهان طلابنا وتعليمهم كيفية الوضوء و الصلاة وأخذهم للصلاة في مسجد المدرسة مع متابعتهم اليومية و توجيههم للصلاة بشكل صحيح.ويتم تعليمهم أن الرسول صلى الله عليه وسلم هو أسوتنا وقدوتنا عند تعاملنا مع الغير من خلال احترامنا للكبير وعطفنا على الصغير و أن نحب الخير للغير و أن نعمل الأعمال الصالحة التي تقربنا إلى الله.
Islamic studies is taught in 6 sections.
1. The first section focuses on:
God’s message/words is the Holy Quran – We try to select chapters that have imagery and storytelling and that can be symbolized by photos to students such as the elephant chapter , and figs etc.
2. Islamic Faith :The 6 pillars of faith in Islam. It is hard for students as we cannot use photos or visuals . They are abstract concepts that are difficult for our students to visualize therefore, we focus on less abstract concepts.
3. Islamic morals and values such as cleanliness, honesty, kindness and how to eat and even how to use the bathroom .
4. Prophet Muhammad-Peace Be Upon Him- sayings and teachings (Hadith Sharif). We focus on shorter Hadiths to make it easier for students to understand and engage in.
5. The bibliography of Prophet Muhammads prophecy and his companions – We celebrate Prophets birth every year .
In preparation for Ramadan, we celebrate Hag Al Leila, a local festival here in the Gulf that occurs 15 days before Ramadan where children receive candy from their family & neighbors.
We celebrate Ramadan rituals by integrating the theme of Ramadan in various classes, even in English classes. These themes consist of stories, and teachings about Iftar and suhoor and traditions in Ramadan.
At Al Karamah school, we teach Islamic education classes in all classes from tiny sparkles to the training institute of 2 classes per week.
Some of our students have participated in state-wide Quran competitions – Teachers encourage students by collaborating with parents and incentivizing children with gifts.
During our morning wake-up, shake-up, students recite Quran short chapter every morning.
Additionally, we have a prayer room , Majsid where students who are able go to pray noon prayer with their designated TAs.
We try to incorporate autism friendly strategies/games into our classes and teachings so that students can comprehend abstract concepts in religion.
مادة السنع الإماراتي
في مادة الدراسات الاجتماعية يتعلم الطلاب عن القادة المؤسسين و كيف قام الاتحاد مع ذكر كل إمارة وما يميزها و من هو الشيخ الحالي لها وأهم معالم الوطن و يتعلم الطلاب ألوان العلم الإماراتي ودلالاتها. يتعلم الطلاب حب الوطن و الحفاظ عليه و حماية ممتلكاته العامة . ويتعرف الطلاب على الزي الرسمي للذكور والإناث في دولة الإمارات. وتم التركيز على الدول المجاورة مثل دول الخليج العربي وأهم ما يميزها و ما القاسم المشترك بينهم وبين دولة الإمارات. تم تعزيز الآداب المتبعة في دولة الإمارات من خلال دروس السنع. السنع هو مجموعة من القوانين والقواعد التي تحكم السلوكيات والآداب في تعاملات الأفراد مع الضيوف والأهل فيما بينهم و هذه العادات لا تنتقل بالرواية و السرد فقط إنما يستقيها و يتعلمها الفرد من البيئة المحيطة لذلك نحن في مدرسة الكرامة نُعلم الطلاب السنع الإماراتي في المجالس وفي صب القهوة وفي الضيافة الإماراتية بشكل تطبيقي وعملي من خلال تطبيقنا لسنع المجالس بداية من خلع النعلين انتهاءً بكيفية الجلوس بشكل جيد و التزام الصمت عند حديث الكبار فيما بينهم وكيفية صب القهوة ابتداءً من مسك الدلة باليد اليسرة و انتهاءً عند هز الضيف للفنجان دلالة على اكتفائه من شرب القهوة لذلك نحرص على تعليم السنع من خلال التطبيق العملي في المجلس المصغر في المدرسة.
Moral studies is taught by social studies teachers for explorers and it is embedded in Little Champions . Students study about various moral situations and how to act in them. This subject aims to visualize morals in a direct way by teaching them to be caring, honest, sharing, taking turns, friendship , equality and treating everyone the same and being kind.
We teach these morals through role playing , photos and PP.
We try to teach them about friendship and self confidence .
The subject also teaches heritage stories about Bedouin culture and the UAE in the past and the present .
Students studied the local games that their ancestors used to play as children and practiced these in school .
Since there are 2 classes per week , this is the utmost that we can cover .
The school cares a lot about censorship , dress code which is part of caring about what is appropriate for the values and culture .
Moral education for Little Champions is embedded in the curriculum . Class teachers teach life skills and PHS skills .
تعليم مادة السنع في مدرسة الكرامة
مادة السنع هي مجموعة من التقاليد الاجتماعية الإماراتية التي تُمارس منذ عقود. تُركز هذه المادة على الهوية الوطنية الإماراتية من حيث الثقافة واللغة والسلوك، وتهدف إلى تعليم الطلاب هذه الأعراف وتشجيعهم على ممارستها. الغاية من تدريس هذه المادة هي ضمان استمرارية التقاليد الإماراتية أو نسيانها في ظل الحداثة والعولمة.
تعطي هذه المادة الفرصة للطلاب لتطبيق هذه التقاليد الاجتماعية داخل الصفوف الدراسية، حتى لا يتم تطبيقها فقط في المنازل أو أثناء التجمعات العائلية.
أمثلة على "السنع" التي نُدرّسها في مدرستنا:
التحية الإماراتية في مختلف المناسبات
ثقافة الضيافة الإماراتية بما في ذلك تقديم القهوة وآداب المجلس والتصرف في هذه الأماكن
تنظيم تقديم القهوة والتمر والمأكولات الأخرى
آداب الزيارة والتجمعات الاجتماعية
اللباس الإماراتي وآداب السلوك أثناء ارتداء الزي الوطني
أنماط ارتداء الزي الوطني، ومتى يُرتدى، وكيف
طريقة تحية الأجداد والوالدين واحترام التسلسل الأسري
طقوس شهر رمضان في العائلات الإماراتية
نعمل عند تدريس هذه المادة على الرجوع إلى المغفور له بإذن الله تعالى صاحب السمو الشيخ زايد بن سلطان آل نهيان، طيب الله ثراه، باعتباره قدوة ومصدر إلهام (ويُعرف أيضاً باسم "بابا زايد"، ونشير أحياناً إلى الطلاب بـ "عيال زايد"). نربط بين الانتماء للإمارات (كابن أو ابنة لزايد) وبين ضرورة تمثيل الدولة خير تمثيل، وإظهار السلوكيات الإماراتية الأصيلة مثل الصدق، والكرم، والضيافة، واللطف، واحترام الآخرين.
ترتبط العديد من تقاليد "الصنَاعة" بالمناسبات الدينية، وخاصة الأعياد مثل عيد الفطر وعيد الأضحى وحق الليلة وشهر رمضان، لذا نقوم بربط هذه المناسبات بجذورها الإسلامية.
هذا الموضوع اختياري ويتم تدريسه ضمن مادة التربية الأخلاقية والاجتماعية، وهو يلعب دوراً كبيراً في بناء الشخصية الإماراتية.
Sana’a is the Emirati social traditions that has been practiced for decades. This subject focuses on Emirati national identity in culture, speech, and behavior. It aims to teach students about these norms and encourages them to practice it. The purpose of the subject is to make sure that Emirati traditions do not get lost and forgotten between modernization and globalization.
This subject gives students the chance to practice these traditions in classrooms and not just at home in family gatherings.
Examples of AlSanaa’ that we teach in our school:
- The Emirate greetings in various occasions
- The Emirati hospitality culture which includes coffee and majlis traditions and manners and how to behave in these settings.
- Organizing coffee, dates, and other servings
- How to behave in visitations and gatherings
- Emirati dress and behavior while wearing national dress
- Different ways of wearing national dress and when to wear what and how
- How to greet grandparents, parents, and family hierarchy norms
- Ramadan rituals in Emirate Families
In teaching this subject, we try to refer to The late His Royal Highness Sheikh Zayed Al Nehayan , May Allah bless his soul , as a role model (also known as baba Zayed, we sometimes refer to students as (Eyal Zayed means Children of Zayed ). We try to link being an Emirati (son/daughter of Zayed)and the fact that you have to always represent your country well and exhibit Emirati behaviors such as honesty, generosity, being hospitable, kind, & respecting of others.
A lot of Sana’a traditions are linked to Islamic events especially in holidays such as Eid Al Fitre and Al Adha , Hag Al Leila and Ramadan and so we interlink those holidays with their Islamic roots.
This subject is optional and taught within social and Moral education. It plays a great role in building an Emirate Character .